expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Thursday, 9 August 2012

sampaikan pada jejaka itu


kadangkala hati wanita dicalar penuh luka..
ibarat pisau yg menghiris hati manusia..
mengalirkan darah-darah keperitan..
menjadi nanah penyeksaan..
hingga kering tiada berwarna..
punah singgahsana buat manusia yg ingin bertakhta..


buat wanita yg terluka..
usah meratap terlalu lama..
bergenang air mata biar berpada..
aku juga mengerti dan pernah merasa..
bangkitlah demi jiwa seorang wanita..
kau bukan manusia yg bisa diluka sewenangnya..
sampaikanlah pada mereka..



sampaikan pada jejaka itu..
pergimu amat menusuk jiwa wanitaku..
bukan kerna lemah aku mengalirkan air mata..
tapi kerna menunjukkan cintaku itu setia..
dan keikhlasanku dalam bercinta..



sampaikan pada jejaka itu..
aku menangis bukan kerna kesetiaanku dikhianati..
namun aku menangis kerna mencintai jejaka yg tidak memahami erti setia pada hati..



sampaikan pada jejaka itu..
mungkin aku ditinggalkan seseorang yg tidak ikhlas mencintaiku..
namun kau meninggalkan seseorang yg benar-benar ikhlas mencintaimu..
jadi aku tidak akan sesekali menyesali..
aku masih bisa berdiri biar duri menusuk hati..
meski pada awalnya aku tekulai menangisi..


sampaikan pada jejaka itu
jangan kau sangka tangisan aku itu menunjukkan kelemahanku..
namun kerna aku sudah terlalu lama menahan sakitku..
aku menangis sekadar meluah rasa yg sudah melimpah disukmaku..


sampaikan pada jejaka itu..
biar hatiku telah tersakiti..
namun aku punya allah utk aku meluahkan segala si hati..
meski cinta manusia itu fitrah insani..
biar allah yg merawat duka yg kurasai...
dan biar yg mencipta rasa itu yg membawa aku menuju cinta firdausi..
cinta yg ku ulit bersama dia yg ikhlas mencintai..


sampaikan pada jejaka itu..
aku bersyukur rasa itu pernah hadir dijiwa..
meski hati ini luluh kecewa ..
namun aku yakin ada bahagia yg menanti di depan sana..
kerana mendung bukan selamanya..



sampaikan pada jejaka itu
harus kamu tahu..
mencari pengganti itu sulit buatku..
namun tidak bermakna aku masih mengharapkanmu..
aku hanya memilih yg terbaik buatku..
agar cinta ku tidak dizalimi manusia sepertimu..



sampaikan pada jejaka itu..
usahlah terus menyakiti hati wanita..
cukuplah aku yg terakhir terkecewa..
sakit ini tidak bisa tertanggung dijiwa..
mungkin jika saudaramu yg menderita..
baru kau mengerti erti tangisan wanita..



sampaikan pada jejaka itu..
biarpun masa bisa mengubati..
namun  masa tetap tidak bisa menghilangkan parut dihati..
hanya bisa menghilangkan tangisan mata..
namun tidak tangisan hati wanita..



sampaikan pada jejaka itu..
aku hanya bisa memaafkan..
namun  tidak untuk melupakan..
kerna hati wanita sekali terluka..
selamanya meninggalkan tanda..
meski aku telah ketemu bahagia..



sampaikan pada jejaka itu..
biar hati ini dicalari..
namun aku masih punya kekuatan utk berdoa pada ilahi..
moga kau bertemu petunjuk ilahi..
agar jodohmu juga yg diredoi..
kerna jika kau sudah sedari dan menyesali..
insyaallah kau dan aku akan bertemu jodoh yg terbaik dari ..rabbul izzati..


hayatilah ayat cinta dari tuhan yg mencipta rasa cinta insani.. 
tuhan yg mengetahui segala isi hati..


"wanita-wanita yang keji untuk lelaki-lelaki yang keji. Dan lelaki yang keji untuk wanita-wanita yang keji(pula). Dan wanita-wanita yang baik diperuntukkan bagi lelaki yang baik, dan lelaki yang baik diperuntukkan bagi wanita yang baik(pula)."
surah An-nur ayat 26



buat kau yg tersakiti
dia bukanlah yg terbaik buatmu..
ada yg tercipta sedang menanti utk merawat dukamu.. 
sungguh engkau tidak mengetahui rencanaNya..


"boleh jadi yg kamu yg benci itu baik bagi kamu..
boleh jadi yg kamu suka itu tidak baik bagi kamu..
 allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"
-albaqarah 216-


buat kau yg terluka..
rawatlah hatimu dengan sabar dan solat..
kau wanita yg kuat..
kerna kita adlah kaum yg pertama syahid..
kerna kita adalah kaum yg memasuki syurga terlebih dahulu..
kerna kita adalah kaum yg melahirkan insan..
dan janganlah kau bersedih dan janganlah kau marah..
sungguh ada allah yg mendengar rintihan dan bisikan mu..



"wahai orang-orang yg beriman! mintalah pertolongan (kepada allah) dengan sabar dan solat kerna sesungguhnya allah bersama orang-orang yg sabar..
-albaqarah 153-



  *~islam itu indah.. senyum itu sunnah~*
*~mujahadah itu payah kerna syurga itu indah~*

Sunday, 22 July 2012

ramadhan tiba ramadhan tiba..usah dicalar dosa


assalamualaikum..

.
syaaban telah melabuhkan tirainya..
buat menyambut kedatangan bulan yg mulia..
ramadhan telah tiba buat kita..
membawa seribu rahmat dan maghfirahnya..
untuk diragut dengan sepuasnya..
untuk dimanfaatkan dengan sebaiknya..
buat hamba yg merindukan keredhoaannya..
pasti dinanti-nanti ramadhan tiba..


"wahai orang-orang yang beriman  diwajibkan keatas kamu berpuasa..
sebagaimana telah diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa"
-albaqarah 183-



bulan ramadhan diwajibkan buat umat muhammad berpuasa..
dan kita sedia maklum tentang wajibnya berpuasa pada bulan tersebut..
namun kita sering terlupa puasa bukan sahaja utk menahan lapar dan dahaga..
puasa juga utk menahan nafsu dari melukakan jiwa manusia..
menahan diri dari mengumpat dan mengata manusia..
jangan lah kita calari puasa dengan dosa-dosa.
dan jangan pula berkata dusta..
sesungguhnya amalan itu hanya sia-sia dan membawa ke neraka..
sehingga puasa itu sekadar mendapat lapar dan dahaga..



sebagaimana sabda nabi muhammad s.a.w.
"barangsiapa yg tidak meninggalkan  perkataan dusta malah mengamalkannya..
maka allah tidak berhajat kepada rasa lapar dan haus yg dia tahan(puasa)"
(H.R bukhari)




kita seringkali diuji tahap kesabaran pada bulan yg mulia..
semasa lapar adalah saatnya kita lebih mudah untuk marah apabila disakiti..
meski pun kita disakiti namun rasul allah itu melarang kita dari membalasnya.
kerana puasa adalah madrasah buat kita belajar agar lebih sabar..
dan megajar kita menahan nafsu amarah yg tersimpan disudut setiap jiwa..
saya juga tidak menafikan saya hamba yg lemah..
namun selepas teguran demi teguran oleh umi saya..katanya..
"puasa ke tak ni?sabar sabar..nanti kurang pahala"
terdetik dihati saya"ya allah sesungguhnya syaitan telah diikat..namun aku masih menurut bisikannya.."
saya masih lagi berusaha untuk lebih sabar dan menjadi hamba yg lebih sejuk hatinya..
baginda telah tinggalkan sunnahnya buat kita..
bukan sekadar didengar buat menyinari jiwa..
namun ia ditinggalkn utk diteladani dengan sebaiknya..


"apabila salah seorang dari sekalian kamu berpuasa..maka janganlah ia berkata kotor dan berteriak..
bila dicela orang lain atau dimusuhi..maka katakanlah sesungguhnya aku sedang berpuasa.."


sahur..sahur..
adakah anda bersahur?
setiap kali tiba waktu sahur umi atau abah pasti akan kejutkan anak-anaknya..
utk mendapatkan berkat yg dimaklumkan oleh nabi muhammad..

dari Anas r.a, rasullah s.aw. bersabda yg bermaksud:
"bersahurlah kamu kerana pada sahur itu ada berkat"
(H.R bukhari,muslim,ahmad,tirmizi,nasai dan ibnu majah)


berdasarkan hadis diatas adalah sunnah buat kita bersahur terlebih dahulu..
terdapat berkat didalamnya..
malah ia juga dapat mengurangkan lapar kita semasa berpuasa berbanding mereka yg tidak bersahur..
tenaga itu boleh digunakan untuk beramal soleh dan beribadat padanya..
bukannya berpuasa hanya untuk tidur semata mata..
namun sahur yg dilakukan nabi adalah waktu hampir subuh..
bukannya dua tiga pagi buta..:)



di bulan yg mulia ini kita digalakkan untuk melipat gandakan amalan kita..
dan salah satu jalannya adalah bersedekah..
rasullullah amat menggalakkan kita utk bersedekah..
walau sedakah itu cuma sebelah kurma..
berdasarkan hadis baginda..

"siapa yg sanggup mendinding dirinya dari api neraka.walaupun dengan (bersedekah)sebelah kurma..maka hendaklah dia lakukan(segera)"

ia bukan saja dapat mendinding kita dari api neraka ..
namun dapat mengeratkan lagi silaturrahim diantara saudara..
ayuh ringankan tangan untuk menghulur..
sehingga  tangan kiri tidak sedar apa yg dihulurkan tangan kanan..:)
hebatnya jika kita seperti itu..
insyaallah sekiranya ikhlas sebelah kurma juga akan membawa kita ke syurga..
dengan redho allah terhadap kita..


banyak lagi amal yg kita boleh lakukan untuk merebut dan 'merompak' pahala
dengan sebaiknya di bulan yg terdapat satu malam yg amat istimewa..
jadi marilah kita perbanyakkan zikir tadarus dan sedeqah...
dan jangan pula kita kikis pahala yg tersedia dengan melakukan..
hal yg dilarang allah hingga tiada yg tinggal utk kita kecuali murka yg esa..
aurat harus dijaga ketika melangkah keluar rumah..
ketika keluar ke bazar usahlah hanya memakai baju tidur atau lengan pendek
aurat harus jaga dimana-mana..dibazar juga tidak dikecualikan..
biar bersusah didunia asal tidak susah di akhirat sana..
dan telinga mata juga harus dipelihara..
jika dijaja sebuah cerita..usah didengar..
katakn saja. sesungguhnya aku berpuasa..


"banyak orang berpuasa..namun hanya menghasilkan lapar dan dahaga"
(H.R at thabrani)



"sesiapa yg tidak berniat puasa sebelum terbit fajar ..maka tidak ada puasa baginya.."
(H.R abu daud)


ini doa buat mereka yg masih lagi tidak tahu doa berbuka dan niat puasa
namun yg sudah tahu jangan lupa mengamalkannya..usah kerana terlalu lapar hilang satu pahala di bulan yg mulia..:)



selamat berpuasa dan selamat berjuang mendapat malam lailatul qadar..:)

menitis air mata ku kesedihan..
mengharap ramadhan mempertemukan..
sebuah malam dambaan insan..
semoga harapan menjadi kenyataan..
buat hamba yg menantikan..

*~islam itu indah senyum itu sunnah~*
*~mujahadah itu payah kerna syurga itu indah~* :)

Sunday, 15 July 2012

islamkan dirimu yg sudah islam


bissmillahirrahmanirrahimm..
atas nama allah aku memulakan sebuah tulisan utk dibaca..
dalam mencari redhonya aku berkata-kata..
moga rahmatnya aku bisa menyampaikan sebuah bicara..



islamkah kita wahai manusia?
islamkah kita melalui kata-kata..
sedangkan setiap masa..
mulut berbicara dusta..
bibir menghina saudara..
lidah menikam jiwa seagama..
yg lemah dicaci dihina..
yg miskin dibenci dikata..




islamkah kita wahai teman?
islamkah kita melalui pakaian ..
sedangkan berpakaian seharian...
tidak menutup aurat perempuan..
menunjukkan semua yg harus disembunyikan..
tidak menutup aurat mengikut ajaran..
mendedahkan lutut demi satu permainan..



islamkah kita wahai insan?
islamkah kita melalui fikiran?
sedangkan janji allah dilupakan..
rezeki allah dipersoalkan..
takdir allah disalahkan..
bukti kebesaran allah tidak difikirkan..
cinta allah disia-siakan..




islamkah kita wahai ummat muhammad?
islamkah kita saat mentaati suruhanNya..
sedangkan solat dilengah -lengahkan
kadang lalai hingga tidak menunaikan....
zakat tidak dipedulikan..
seolah tiada harta utk dikongsikan..
namun makanan dibuang tidak tertelan..
puasa ditinggalkan tanpa sebarang keuzuran..
alquran jauh sekali utk didengarkan..
malah merangkak utk menuturkan..




islamkah kita wahai khalifah dunia?
islamkah kita saat dilarang tuhan..
sedangkan bercinta berpegangan tangan..
berkawan hingga berdua-duan..
ibu ayah di marah disakitkan..
suami tidak dihormat malah diaibkan..
istri dipukul tanpa belas kasihan..
anak-anak dibiar berbuat hal yg memalukan..




 islamkah kita wahai saudara?
islamkah kita saat berjiran..
sedangkan jiran dalam kesusahan dibiarkan..
malah tidak dipedulikan..
bertegur hanya ketika menyambut perayaan..
saat ditegur kesalahan kita mengherdik melukakan perasaan..
saat diambil berat kita malah mengatakan..
"jangan jaga tepi kain orang"




islamkah kita wahai kawan?
islamkah kita tika diamanahkan..
sedangkan saat ditugaskan mengambil kesempatan..
dikongsikan rahsia kita membocorkan..
diberi kuasa namun menyalalahgunakan..
istri disisi tidak diajar ilmu keagamaan..
membiar dia melakukan kesalahan..
tidak menutup aurat tidak dikisahkan..
malah menggalakkan..




islamkah dirimu?
adakah sekadar islam dinama atau di kad pengenalan?
islamkanlah dirimu yg sudah islam..
dengan mengikut sunnah dan alquran..
islamkanlah dirimu yg sudah islam..
dengan mengamalkan islam yg sebenar..
islamkanlah dirimu yg sudah islam..
dengan mentaati suruhan dan menjauh dari larangan tuhan..
islamkanlah dirimu duhai insan..









*~islam itu indah senyum itu sunnah~*
*~mujahadah itu payah kerna syurga itu indah~* :)




Friday, 13 July 2012

aku manusia biasa


aku manusia biasa..
aku ingin kan harta dunia..
namun tidak ingin terpesona dengannya..
hingga membuat aku lalai dan terlupa..
terlupa tujuan utama aku dicipta..
iaitu beribadah kepadaNya..


aku manusia biasa..
aku ingin rupa yg sempurna..
namun tidak terfitnah oleh manusia..
hingga hidupku musnah kerana fitnah dunia..
juga aku tidak ingin dihasut bangga..
hingga aku terlupa siapa yg mencipta..


aku manusia biasa..
aku ingin bahagia didunia..
bahagia di samping manusia..
namun tidak ku mahu terlupa..
mengejar bahagia disana..
negeri akhirat yg kekal selamanya..



aku manusia biasa..
aku ingin dipanjangkan umur ku di dunia..
namun bukan umur dihabiskan utk ke neraka..
aku ingin umurku didunia yg fana..
dihiasi dengan ibadah dan pencarian redhoNya..


aku manusia biasa..
aku menyukai pujian manusia..
namun tidak ingin terleka denganya..
aku ingin yg bisa memberiku kebaikan darinya..
pujian yg mencetuskan semangat dijiwa..
utk terus berjaya di dunia dan akhirat sana..



aku manusia biasa..
aku ingin kekuatan akal manusia..
kekuatan yg bisa melumpuhkan hujah manusia..
namun bukan yg bisa membuat ku binasa..
aku ingin mematahkan cakap mereka..
namun hanya aku gunakn utk berjuang demi agama..
agama islam yg aku cinta..



aku manusia biasa..
aku ingin ilmu yg penuh didada...
ilmu yg menjauhkan ku dari kejahilan manusia..
namun tidak pula ilmu yg membuat ku berbangga..
seterusnya mengecilkan manusia..
dan tidak pula aku terlupa mengamalkan ilmu yg ada..



aku manusia biasa..
aku ingin sebuah cinta..
yg bisa menenangkan jiwa dan raga..
yg bisa membuatku tersenyum bahagia..
namun tidak ingin aku terhanyut dengannya..
hingga aku terlupa utk bersyukur padaNya..
terlupa dia sang pemberi cinta..


ya allah redholah keatas aku yg hanya manusia biasa..
aku punya keinginan kerna aku manusia biasa..
namun ya allah..
jangan biar keinginan ku mengatasi rasa cintaku padamu..
amin ya rab amin ya rabbana..







*~islam itu indah senyum itu sunnah~*
*~mujahadah itu payah  kerna syurga itu indah~*


Monday, 9 July 2012

dakwah yg menambah dosa


dakwah yg menambah dosa..ade ke?hmmmm

 bismillahirrahmanirrahim..

dakwah adalah sunnah.."sampaikanlah dariku walau pun satu ayat"
(hadis riwayat bukhari)
ya memang sunnah..dan pahalanya amat sangat dan sungguh besar..
haa nak cakap besarnye pahala tu..^_^
tapi caranya haruslah bertepatan dengan syariat..
dakwah yg menambah dosa tu macam mane ye??
contohnya dakwah di facebook yg memaparkan gambar wanita yg tidak menutup aurat..
kononnya tujuannya adalah utk menegur mereka yg tidak menutup aurat dan kesalahan-kesalahan semasa menutup aurat.

"jangan pakai baju ketat" " tudung mesti menutupi dada"

sedangkan disitu memaparkan gambar gadis yg tidak menutupi dada dan berpakaian ketat..
siap edit letak anak panah ini tidak boleh dalam islam..
hurmm sedangkan apa yg sedang dibuat juga tidak dibenarkan..
dengan menutup  mata gadis tu pon tidak ada membawa sebarang perbezaan pon..
aurat dia masih lagi terlihat disitu..
apa yg tidak boleh dilihat diluar tidak boleh juga dilihat di dalam gambar..
tetap berdosa..
 dan yg sharekan kepade org lain pon akan dapat share dosa menyebarkan aurat gadis tersebut..



hurmm ok..mungkin anda akan cakap
" niat dia baik"..
tapi sahabat semua..
niat tidak menghalalkan cara..
contoh berjudi untuk bersedeqah..
itu tidak boleh disissi islam..
banyak lagi cara lain yg kita bole guna..
bubuh la gamba kartun..atau patung..
ingat allah akan buka aib kita jika kita membuka aib orang lain..
dan allah itu menepati janji..
"siapa yg menutup aib seorang muslim..
allah akan tutup aib dia didunia dan akhirat"
( hadis riwayat muslim)
contoh dakwah yg betul x perlu guna gambar gadis sebenar pon :)


mungkin juga ada orang kata padan la muka budak tu masa buat tak tau malu..
anda siapa utk menghakimi dia?
ya dia memang salah..
tapi harus kita ingat kita tidak patut judge masa silam orang..
dan hari ini akn menjadi masa silam utk hari esok..
mungkin dia akn lebih baik dari kita pada hari esok..
tugas kita hanyalah dengan menegur..
tapi...dengan niat dan cara yg betul..
bercakap dengan dia..
bukan dengan mengambil gambarnya tanpa izin dan share kepade semua orang..

"kubur lain-lain"jika anda terkena kata-kata yg menusuk kalbu ini..
maka sabarlah..berdakwah memang penuh cabaran..:)
cuba lagi dan lagi..jangan pernah jemu berdakwah..
sesuatu yg keras tidak boleh dibalas dengan keras..
nanti akan patah..insyallah dengan berkat usaha kita..
allah bukakan hatinya..:)
dan waktu itu andalah manusia yg paling beruntung..:)

"hurmmm dia ni comfirm masuk neraka"
janganlah kita jadi masyarakat yg menentukan siapa masuk neraka..
syurga atau neraka seseorang itu allah yg tentukan..
atas rahmatNya kita ke syurga..bukan kerna amal yg kita lakukan..
namun jangan pula
"oo masuk kerna rahmat jadi utk apa beramal"
kita beramal tanda kita cintakan allah dan mensyukuri nikmatnya..
dan allah adalah sebaik-baik cinta yg ada..

dan kesan dari kita yg tersalah cara dakwah
andai satu hari gadis tersebut telah berubah..
dan dia tidak pernah tahu pon yg anda telah edit atau share gambarnya..
gadis tersebut login fb tiba-tiba terpampang gambar waktu dia masih jahil..
menitislah air mata seorang gadis yg telah bertaubat..
saat itu tidak ada lagi yg boleh menghentikan gambar itu dari terus tersebar..
"telajak perahu masih boleh diundur lagi,telajak share tidak boleh ditarik lagi.."
haa pepatah baru dalam bahasa melayu tu..sila amik note..:p

so..sahabat semua sebelum kita ingin dakwah pastikan caranya betul..
dan sebelum kita share..fikir betul-betul..

cubaku menyahut seruan allah yg esa..
dengan mengamalkan sunnah kekasihnya..
namun kadangkala kerna terlalu teruja..
aku tersalah menuju jalannya..
kini telah aku sedari titah yg sebenarnya..
ampunkan kami ya allah tuhan pencipta..
terimalah taubat kami yg tersasar mencari cinta..
amin ya rabb amin ya rabbana.:'(






*~ islam itu indah..senyum itu sunnah~*
*~mujahadah itu payah..kerna syurga itu indah~* :)

Monday, 2 July 2012

cermin diri seorang hamba




manusia berlegar diperhati..
diteliti setiap tingkah insani..
setiap keburukan terzahir di mata hati..
dia dicaci di dalam hati..
dia dibenci tanpa dikenali..


kelemahan manusia lain sering diungkapi..
sedang cermin diri tidak pernah diperhati..
kerna terlalu asyik menghakimi keburukan insani..


diri terasa begitu sempurna..
kerna tidak melakukan keburukan sedemikian rupa..
namun tidak sedar diri sedang dibuai dosa..
menghakimi dan mengata..
adakah itu bukan kelemahanmu jua?


lalu mengapa dibiar sahaja..
lalu mengapa melihat sahaja.?.
lalu mengapa menghakimi dia..?
lala mengapa mengata dia..?
lalu mengapa tidak dekati dia..?



ohh diri lihatlah pada cermin diri seorang hamba..
dirimu juga tidak sempurna..
mengapa asyik teruja melihat dunia..
mengapa diperkata lemahnya manusia..
mengapa dicari buruknya jiwa manusia..



jangan biar gelapnya kabus terus menutup cerminmu..
hingga tidak bisa menilai dirimu..
kau juga banyak keburukan..
kau juga banyak kelemahan..
kau juga berbuat kesalahan..


usahlah hanya membenci buruknya dia..
tanpa kau mengusahakn apa-apa..
usahlah hanya membenci salahnya dia..
namun kau juga tidak kurang beza..


gilaplah cerminmu agar bisa terus bermuhasabah..
jangan biar ditutup gelapnya kabus pemusnah..
lihtlah disitu berapa calar yg telah ada..
lihatlah disitu berapa noda yg telah ada..
lihatlah disitu berapa dosa yg telah ada..
lihatlah disitu betapa buruknya jiwa..
lihatlah disitu betapa hitamnya sukma..
lihatlah...lihatlah..





tangisilah cermin dirimu..
calarnya tidak terkira..
kaburnya tidak terkata..
sedarilah gelap hatimu..
hitam tidak bercahaya..
kusam tidak berwarna..



oh manusia..cerminlah dirimu sebagai hamba..
muhasabahlah dari pantulannya..
usah hanya diperhati lemah saudara seagama..
telitilah dirimu jua..
selidikilah hatimu jua..
agar diri tidak terlena..
melayar bahtera menuju negara yg kekal selamanya..





*~islam itu indah senyum itu sunnah~*
*~mujahadah itu payah kerna syurga itu indah~* :)

Monday, 11 June 2012

warkah buatmu sahabat



bismillahhirrahmanirahim...
assalamualaikum sahabatku..
yg sentiasa hadir dlm doaku...
warkahku ni buat sahabat-sahabatku yg aku sanjungi..



sahabatku..
disini aku ingin memberitahu..
bahawa aku amat menyayangimu..
dan aku rasa bersyukur punya sahabat seperti kamu..



sahabatku..
andai saja kamu tahu..
aku amat mengagumi kamu..
namun hati rasa malu utk mengatakan itu..
aku mengagumi tingkahmu..tuturmu..taqwamu..
sehingga kadangkala aku turut cemburu..
namun cemburuku bukanlah utk menjatuhkanmu..
sebaliknya aku ingin seperti kamu..



sahabatku..
maafkan aku kadangkala aku membicarakan tentang masalahku..
namun terlupa utk mendengar masalahmu..
maafkan aku..kerna saat itu aku terlupa kamu jga sebenarnya buntu..
aku hanya ingin berkongsi dukaku..
kerna aku tenang bila mendengar tuturmu..



sahabatku..
andai saja suatu hari nanti..
bicaraku mengguris hati kecilmu..
maafkan aku..bukan niatku utk menyakiti kamu..
dan tidak pernah terlintas dihatiku utk menyakitimu ..
namun  itu kelemahan manusia dalam menjaga hati..
dan mungkin aku tidak tahu bahawa itu menyakiti kamu..
maafkan aku wahai sahabat.



sahabatku..
jika kamu sedang dalam kesedihan..
ingatlah aku selalu ada utk menangis bersamamu..
jika kau perlukan bantuan..
kamu ada aku utk menghulurkan tangan bersama menyelesaikan..
kerna aku tahu kamu jga akn selalu ada utkku..
saat aku dalm kesusahan..
saat aku dalm kebimbangan..



sahabatku..
saat ujian hadir menjelma..
menguji tali persahabatn kita..
aku harap kamu tidak terburu-buru menjauhiku..
tidak mungkin aku melukakan teman seperjuanganku..
kerna tawamu adalh tawaku..dukamu adalh dukaku..
makanya aku mohon jika ujian hadir menerpa..
dengarlah penjelasanku..
mugkin itu cuma angkara si durjana yg penuh cemburu didada..



sahabatku..
seandainya fitnah menghiasi hariku..
aku harap kamu yg pertama menidakkan semua itu..
kerna seorang sahabat pasti mengenali sahabatnya..
aku harap kamu tidak akn turut membiarkn fitnah itu terus menjalar menerusi telinga manusia..
sokonganmu amat ku harapkan kerna kau penguatku..
menguatkan diriku yg kelemahan utk menegakkan kebenaran yg tersimpan..



sahabatku...
bawalah aku menuju syurga bersamamu..
dengan tali persahabatan yg telah terbina.
nasihatilah perilakuku serta pergaulanku..
kerna aku juga manusia yg mudah lupa..
aku juga sedang bertatih mencari redhonya..
jangan biarkan aku sendiri dihanyut arus dunia..
genggamlah tanganku agar tidak aku tejatuh pada pesona dunia



sahabatku...
ku ingin berterima kasih padamu..
kerna telah menjadi sahabat yg terindah buatku..
menerima segala kekuranganku sebagai sahabatmu..
selalu ada buatku..
memahami hati ku..
dan selalu menceriakn hariku..
terima kasih ku ucapkan..
kaulah sahabatku kaulah temanku..
 
 

sahabatku..
diakhir bicaraku ini..
aku berharap kamu akan terus disisiku..
biar dunia menolakku..namun kamu ada bersamaku..
menangis bersamaku..
mengerti perasaanku..
dan selalu menasihati aku..
doaknlah yg terbaik buatku..
kerna kamu selalu ada dlam doaku..
moga allah selalu menjaga kamu..
agar kamu akn ada utkku ..
wahai sahabatku..:)




*~islam itu indah senyum itu sunnah~*
*~mujahadah itu payah kerna syurga itu indah~* :)

Friday, 27 April 2012

air mata seorang insan


gelapnya dunia seakan memakan diri  yg kelemahan..
langit yg kebiruan..dilihat samar tiada warna keceriaan..
putihnya awan dilihat mendung tiada keindahan..
kicauan burung seolah mendendang lagu kesedihan..
semakin cuba dilupakan..
semakin deras air mata jatuh berguguran..
perihnya jiwa cuba menyembunyikan..
cuba tersenyum dalam keperitan..
namun mata x mampu menipu seorang insan..
tergambar segala kepedihan..


seluruh dunia menafikan..
seluruh dunia menidakkan..
seluruh dunia meninggalkan..
tiada yg tertinggal menusuk perasaan..
masih gigih cuba mengukir senyuman..
namun hati tidak tertahan..
kembali terperuk bersama tangisan..
menanggung fitnah bersama tuduhan..



jiwa menjerit mohon kepercayaan..
namun jeritan hati tiada kedengaran..
harapan disandar kepada insan kesayangan..
yg bergelar keluarga dan teman..
namun mata tidak bisa melihat kebenaran..
oleh palsu fitnah dan tunduhan..



sedang dunia bergelak tawa..
seakan waktu terhenti tiada daya..
seakan aku lupa erti ketawa..
seakan kulupa erti bahagia..
jatuh tersungkur segala kekuatan dijiwa ..
terkulai lemah keteguhan sukma
dek tuduhan insan penuh kebencian didada..



bagaimana mungkin utk meneruskan..
bila insan kesayangan turut membenarkan tuduhan..
begitu kuat tamparan dirasakan..
menghempas kehidupan seharian..
hilang semua kekuatan..
hancur semua kepercayaan..
luluh jiwaku kehampaan..
tersedu sendirian tiada berteman..



namun..dalam kepedihan jiwa..
ku temui satu cahaya..
cahaya yg telah lama dinantikan..                                                             
bertasbih hati di malam syahdu kegelapan..
lidah menyusun barisan madah kepada arRahman..
lantas ketenangan merusup masuk ke hati yg kelelahan..
tersingkap semua keindahan..
dalam berserah kepada pemberi ampunan



hidup diteruskan dalam tomahan..
setelah sekian  lama masa diperuntukkan.
utk menghadapi mehnah dalam tuduhan..
meski perit ku iringkan bersama kekuatan..
datangnya dari allah..tuhan sekalian insan..
dkirimkan buatku kesabaran..
namun air mata tetap setia meneman..
kala jiwa ditusuk pedang tomahan..



terlalu sulit utk ku lupakan..
terlalu payah utk ku maafkan..
meski kau sudah menerima balasan..
hampir kehilangan semua keindahan..
namun hati belajar merelakan..
mungkin tuhan ingin memberi pelajaran..
agar bijak dalam memberi kepercayaan..



kususun langkah meniggalkan segala kesedihan..
ku bina segala kekuatan demi kebenaran..
walau hati masi terkilan..
dua insan masih membenarkan segala tuduhan..
tiada yg memperjuangkan kebenaran dalam kezaliman..



kemaafan tidak meniti dibibir peragut kepercayaan insan..
namun diri bukan sepertimu duhai insan..
tetap merelakan dalam erti kemaafan..
walau peritnya tidak bisa digambarkan..
terima kasih kuucapkan..
ku temui cahaya dalam lemparan tuduhan..
berharap engkau juga temui cahaya keredhoaan..:')






*~islam itu indah senyum itu sunnah~*
*~mujahadah itu payah kerna syurga itu indah~* :)






Wednesday, 25 April 2012

hati wanita ini yg kau lukai


deru angin malam mengelus lembut pipi yg kebasahan...
mengeringkan mutiara yg mengalir di wajah kesedihan..
pandangan dilontar ke persisir lautan kekeringan..
sunyinya pantai ditnggalkan ombak kerinduan..
kesetiaan hanya tinggal kenangan..
sendirian pantai ditemani kegelapan..

hadir ombak tiada di diduga..
perginya juga tanpa rela..
meniggalkan kenangan bersama tanda..
peritnya luka yg kau tinggalkan dijiwa..
bersama cinta yg meluluhkan sukma..

sendirian diri meratap rindu..
sendiriaan diri memendam pilu..
sendirian diri mengubati qalbu..
sendirian diri memegang janjimu..


kugagahi diri melangkah menuju ke persimpangan ..
sejadah menjadi tempat persinggahan...
dimalam yg sunyi tanpa peneman..
kepada allah tempat luahan..
demi mengurangkan kepedihan..
yg telah engkau tinggalkan..

kugagahi diri utk melupakan..
namun terlalu sukar buatku melakukan..
hanya kemaafaan bertamu dipersisir lautan..


hilang sudah semua kepercayaan..
luntur sudah semua kasih sayang..
tandus sudah hati seorang perempuan..
tiada indah lg sebuah lautan..


hadir kembali ombak kerinduan..
namun pantai seolah kebisuan..
kebingungan dalam kesedihan..
kehadiran yg lama dinantikan..namun sayang..
penantian itu terlalu lama ditinggalkn..
hingga tiada lg dihati tempat persinggahan seorang insan..


hati wanita yg telah kau lukai..
hati wanita ini yg telah tertipu oleh janji..
hati wanita ini yg telah dilumuri benci..
hati wanita ini yg telah dicalari..
hati wanita yg telah diguris oleh kau wahai lelaki..
hati wanita ini...!!!

pergilah ombak kerinduan ..
pergilah bawa semua luka dan kenangan..
pergilah jauh dari persisir lautan..
biarkn ombak keikhlasan yg datang menemankn..
biar sedetik kebersamaan..
namun tidak meenyakitkan..
biar ku simpan tempat persinggahan ini buat ombak keikhlasan..

*~islam itu indah senyum itu sunnah~*
*~mujahadah itu payah kerna syurga itu indah~* :)

berjuang dimedan ilmu


duhai teman duhai rakan seperjuangan..
ilmu itu harus ada pada seoang insan..
demi menjauh dari kesusahan..
demi menjauh dari penipuan..
ilmu itu bisa menjadi senjata seorang insan..
demi melawan syaitan yg direjam..
ingatkah engkau pada kalam rasul junjungan...?
"barangsiapa keluar menempuh jalan bg menuntut ilmu
allah akan mudahkn jalannya ke syurga"


perjuangan ilmu  amat dituntut dalam kehidupan..
pesanan itu bukan utk menyusahkn..
bahkan mengangkat darjat kemuliaan menyenangkn masa hadapan..
mencerahkan  kala kegelapan..
menunjukkan  kala kebuntuan..
meleraikan kala kebelengguan..



tidakkah engkau tahu wahai teman..
bahawa ilmu bisa membezakan yg jahil dan yg berpengetahuan..
bisa membawa ke syurga impian insan..
kalam pesuruh tuhan dijadikan pedoman..
"jika engkau inginkan dunia tuntutlah ilmu
jika engkau inginkan akhirat tuntutlah ilmu
jika engkau inginkan keduanya maka tuntutlah ilmu"


maka itu wahai teman..
titiplah kehatimu pesan junjungan..
kalam siapa yg harus kau ikutkan..
sedangkan dia contoh terbaik insan..


wahai rakan sperjuangan...carilah ilmu pengetahuan..
meski ilmu keduaniaan mahupun ilmu selepas kematian..
hiaslah hatimu dengan cahaya ilmu serta keimanan..
sinari hidupmu dengan pengajian..
terangkan sukmamu yg kegelapan..
biarkan ilmu menjadi penyuluh kehidupan..


ingatlah wahai rakan seperjuangan..
dua insan dalam harapan..
mengharap permatanya dalam kejayaan..
tidakkah engkau  ingat mereka yg kelelahan..
mengajarmu erti kehidupan..
mahukah engkau biar mereka dalam kekecewaan..
mahukah engkau wahai teman.. biar mereka dalam kesedihan..
memikirkan mutiara mereka dalam kegagalan..




bagaimana mungkin kau sanggup melukakan..
sedangkan mereka  membesarkanmu dengan penuh keikhlasan..
meski lelah namun masih mengukir senyuman..
walau berat namun tetap meneruskan..
hanya demi insan yg tersayang..



wahai teman ..
jika umurmu melebihi kebiasaan..
itu bukan sesuatu yg kukuh utk dijadikan alasan..
kerana proses pembelajaran tiada pengakhiran..
 sekali lagi ku titipkan buatmu bicara nabi akhir zaman..
"tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad"..
mengertikah engku apa yg cuba ku katakn..?
tiada apa yg bisa menjadi penghalang..
meski umurmu sudah cukup mematangkn diri seorang insan..


tuntutlah ilmu demi suruhan aRrahman..
tuntutlah ilmu demi rasul junjungan..
tuntutlah ilmu  demi keimanan..
tuntutlah ilmu demi seyuman dua insan..
tututlah ilmu demi masa hadapan..
tuntutlah ilmu demi redho allah  tuhan yg menciptakan..
tuntutlah ilmu..nescaya kejayaan dalam genggaman..:)
*~islam itu indah senyun itu sunnah~*
*~mujahadah itu payah kerna syurga itu indah~* :)

Friday, 20 April 2012

anak kecil itu


Langit yg dulu cerah kini mendung tanpa suria..
Tanah yg subur kini tandus tiada bernyawa..
Tiang-tiang tegak berdiri kini roboh tersungkur meninggalkn tanda..
Burung berkicau hilang merdunya tiada berirama..
Rama-rama berterbangan hilang warnanya..
Bunga yg mekar kini layu x menghiasi dunia..




Yg ada hanya persengketaan dan mayat yg bergelimpangan..
Yg tinggal cuma tangisan dan jeritan..
Luntur semua kasih sayang dan persaudaraan..
Tergadailah maruah dek janji perakus keamanan..
Terhakis sudah akhlak dan kesetiaan..
Tiada lg keamanan..
Yg tinggal cuma kenangan..kehancuran..




Anak  kecil terjaga dari lena yg panjang.
Mengelap air mata sendirian..
Ibunya disisi terkaku kebisuan..
Anak kecil itu kebingungan menunggu ibunya bangun dari kematian..
sedang dirinya terlalu kecil utk mengerti kematian..




Terjelupuk disudut penantian mengharap pulangnya kebahagiaan..
Kepulangan ayah dinanti bersama tangisan..
Jeritan batin si kecil tiada kedengaran..
Hanya air mata peneman seharian..




Perut berkeroncong menandakan kelaparan..
berharap ada yg menyuapkan..
tangisan demi tangisan..
namun kebahagiaan tidak bertandang..
kepulangan ayah terus dinanti dlm penantian yg panjang..



tubuh longlai keluar dari tempat penantian..
cuba mencari si ayah yg tidak pulang..
namun kudrat tidak mengizinkan..
dek kelaparan tidak menjamah sebarang makanan..
terjatuh sujud kebumi yg tiada keamanan..



 dimana cinta dimana sayang..
yg mampu menghilangkan kesedihan..
yg mampu mengukir sebuah senyuman..
yg mampu memberi ketenngan..




dibumi anak kecil itu hanya kehancuran..
dunianya dihiasi dendam perancang kekejaman..
dunianya berirama tangisan dan letupan serta tembakan..
pejuang keamanan pergi tidak pulang..
bersama hasrat utk menuntut kebebasan..
naamun apakan daya ..tiada kecanggihan utk melawan..



Yg menjadi mangsa itu anak kecil dan wanita..
tidak berdosa lagi tidak berdaya..
disentap maruah mereka..
anak kecil itu menyaksikan semuanya..




adakah itu yg harus dilihat ?
adakah itu yg harus berlaku?
dimana kamu wahai saudara seagama?
dimana semua pejuang?
bila akan berakhir semua?
bila akan muncul bahagia?
bila akn muncul bantuan?



soalan demi soalan..
menerjah fikiran...
hanya doa dan harapan..
yg bisa dititpkan...semoga pengakhiran bertemu kebahagiaan..
sabarlah dalam doa dan harapan .
wahai anak kecil yg mengharapkn kebebasan..:')



*~islam itu indah senyum itu sunnah~*
*~mujahadah itu payah kerna syurga itu indah~* :)

Saturday, 31 March 2012

bicara utk calon imamku :)


bismillahirrahmanirrahim..pembuka bicara..
doaku panjatkan kepada yang esa..
 moga bicaraku ini akan membuat kau mengerti tentang wanita yg bakal mencintaimu dengan restu allah..

calon imamku..
dengarkan aku..
pertemuan kau dan aku nanti aku mengharap semuanya berlandaskan syariat, jauh skali dari nafsu..
kau jangan biarkan hatiku berdegup menyebut namamu kerna lalainya aku mencintaimu..
cinta itu bukan milik kita ..ia hanyalah anugerah yg diamanahkn buat kita untuk dipelihara..
dan dilontarkan mengikut syariatNya..:)


calon imamku..
andai saja kau tahu..
wanita seperti aku begitu mudah terjatuh lantaran pujianmu..
kau simpanlah pujianmu itu sehingga aku halal bagimu..
pujianmu itu tidak layak buat aku yang belum pasti menjadi makmummu..
seandainya kau ingin memuji ku pujilah rabbana yg telah menjadikan aku..:)


calon imamku..
kau jauhilah aku dari terlena mengejar ilmu..
kerana terpaku dengan tingkahmu yang menggamit perasaanku..
jesteru itu lebih baik kerna aku akan lebih bersedia menjadi pendamping
yang menemanimu seumor hidupmu..
aku akan melaksanakan tugasku sebagai pendampingmu dengan ilmu yg aku belajar dulu..
insyaallah dengan ilmu itu aku akan menjadi istri yg diredoi suaminya kala ajal menjemput..:)

calon imamku..
andai fitnah melanda hidupku..
janganlah kau turut menjauhiku..
kerna kala itu aku perlukan dukungan untuk menegakkan kebenaran..
janganlah kau lupa aku yg pernah kau kenali dulu..
jangan kau pernah meraguiku dengan kata manusia yg tidak kau kenal itu..
kepercayaanmu penting buatku..
 kerna aku yg bakal menjaga kehormatanmu dengan tingkahku..
bagaimana mungkin aku bisa memegang amanah itu..
 jika kau turut tidak meyakini aku..


calon imamku..
bila mana kau telah bersedia utk melamarku..
kau mohonlah petunjuk rabbuka..
kerna kau tidak tahu apakah benar aku utkmu..
kau siapkalah dirimu utk menjadi zaujku..
dengan persiapan yg kukuh utk kita tempuhi ujian dibumi allah yg penuh fitnah ini..
kau siapkanlah dirimu utk tetap tabah menuntunku mencari redonya..
kau siapkanlah  dirimu utk tetap kuat mendidik zuriatmu yg lahir dari rahim wanita yg bergelar zaujah buatmu..


calon imamku..
setelah aku halal buatmu..
aku harap kau dan aku tidak lalai melayari bahtera indah ini..
sulamkanlah pernikahan ini dengan bunga kejujuran..
kau siramilah ikatan ini dengan air keikhlasan..
bila ikhlas itu ada kita akn saling menerima kekurangan..
kau corakkanlah hubungan ini dengan warna ketulusan dan kesetiaan..
kesetiaamu itu dambaan setiap insan yg bergelar istri..
kau ukirlah dihatimu namaku dengan pena hati yg tidak bisa hilang diruang hatimu yg kecil..
dimana hanya satu nama yg bisa tertulis disitu..


calon imamku..
aku menuggu kehadiranmu itu dengan impian yg ku titipkan buatmu..
bicaraku ini hanya utk kamu..
penantianku ini ku nanti dengan menutut ilmu sebaik mungkin utkku menjadi makmummu yg diredhoi tuhanNya dan imamnya iaitu kamu.:)
istiqamahlah dalam mendoakn aku iaitu bakal makummu agar tetap dalam mencari redhoNya wahai calon imamku..:)
*~islam itu indah senyum itu sunnah~*
*~mujahadah itu payah kerna syurga itu indah~* :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...