expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Sunday, 22 July 2012

ramadhan tiba ramadhan tiba..usah dicalar dosa


assalamualaikum..

.
syaaban telah melabuhkan tirainya..
buat menyambut kedatangan bulan yg mulia..
ramadhan telah tiba buat kita..
membawa seribu rahmat dan maghfirahnya..
untuk diragut dengan sepuasnya..
untuk dimanfaatkan dengan sebaiknya..
buat hamba yg merindukan keredhoaannya..
pasti dinanti-nanti ramadhan tiba..


"wahai orang-orang yang beriman  diwajibkan keatas kamu berpuasa..
sebagaimana telah diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa"
-albaqarah 183-



bulan ramadhan diwajibkan buat umat muhammad berpuasa..
dan kita sedia maklum tentang wajibnya berpuasa pada bulan tersebut..
namun kita sering terlupa puasa bukan sahaja utk menahan lapar dan dahaga..
puasa juga utk menahan nafsu dari melukakan jiwa manusia..
menahan diri dari mengumpat dan mengata manusia..
jangan lah kita calari puasa dengan dosa-dosa.
dan jangan pula berkata dusta..
sesungguhnya amalan itu hanya sia-sia dan membawa ke neraka..
sehingga puasa itu sekadar mendapat lapar dan dahaga..



sebagaimana sabda nabi muhammad s.a.w.
"barangsiapa yg tidak meninggalkan  perkataan dusta malah mengamalkannya..
maka allah tidak berhajat kepada rasa lapar dan haus yg dia tahan(puasa)"
(H.R bukhari)




kita seringkali diuji tahap kesabaran pada bulan yg mulia..
semasa lapar adalah saatnya kita lebih mudah untuk marah apabila disakiti..
meski pun kita disakiti namun rasul allah itu melarang kita dari membalasnya.
kerana puasa adalah madrasah buat kita belajar agar lebih sabar..
dan megajar kita menahan nafsu amarah yg tersimpan disudut setiap jiwa..
saya juga tidak menafikan saya hamba yg lemah..
namun selepas teguran demi teguran oleh umi saya..katanya..
"puasa ke tak ni?sabar sabar..nanti kurang pahala"
terdetik dihati saya"ya allah sesungguhnya syaitan telah diikat..namun aku masih menurut bisikannya.."
saya masih lagi berusaha untuk lebih sabar dan menjadi hamba yg lebih sejuk hatinya..
baginda telah tinggalkan sunnahnya buat kita..
bukan sekadar didengar buat menyinari jiwa..
namun ia ditinggalkn utk diteladani dengan sebaiknya..


"apabila salah seorang dari sekalian kamu berpuasa..maka janganlah ia berkata kotor dan berteriak..
bila dicela orang lain atau dimusuhi..maka katakanlah sesungguhnya aku sedang berpuasa.."


sahur..sahur..
adakah anda bersahur?
setiap kali tiba waktu sahur umi atau abah pasti akan kejutkan anak-anaknya..
utk mendapatkan berkat yg dimaklumkan oleh nabi muhammad..

dari Anas r.a, rasullah s.aw. bersabda yg bermaksud:
"bersahurlah kamu kerana pada sahur itu ada berkat"
(H.R bukhari,muslim,ahmad,tirmizi,nasai dan ibnu majah)


berdasarkan hadis diatas adalah sunnah buat kita bersahur terlebih dahulu..
terdapat berkat didalamnya..
malah ia juga dapat mengurangkan lapar kita semasa berpuasa berbanding mereka yg tidak bersahur..
tenaga itu boleh digunakan untuk beramal soleh dan beribadat padanya..
bukannya berpuasa hanya untuk tidur semata mata..
namun sahur yg dilakukan nabi adalah waktu hampir subuh..
bukannya dua tiga pagi buta..:)



di bulan yg mulia ini kita digalakkan untuk melipat gandakan amalan kita..
dan salah satu jalannya adalah bersedekah..
rasullullah amat menggalakkan kita utk bersedekah..
walau sedakah itu cuma sebelah kurma..
berdasarkan hadis baginda..

"siapa yg sanggup mendinding dirinya dari api neraka.walaupun dengan (bersedekah)sebelah kurma..maka hendaklah dia lakukan(segera)"

ia bukan saja dapat mendinding kita dari api neraka ..
namun dapat mengeratkan lagi silaturrahim diantara saudara..
ayuh ringankan tangan untuk menghulur..
sehingga  tangan kiri tidak sedar apa yg dihulurkan tangan kanan..:)
hebatnya jika kita seperti itu..
insyaallah sekiranya ikhlas sebelah kurma juga akan membawa kita ke syurga..
dengan redho allah terhadap kita..


banyak lagi amal yg kita boleh lakukan untuk merebut dan 'merompak' pahala
dengan sebaiknya di bulan yg terdapat satu malam yg amat istimewa..
jadi marilah kita perbanyakkan zikir tadarus dan sedeqah...
dan jangan pula kita kikis pahala yg tersedia dengan melakukan..
hal yg dilarang allah hingga tiada yg tinggal utk kita kecuali murka yg esa..
aurat harus dijaga ketika melangkah keluar rumah..
ketika keluar ke bazar usahlah hanya memakai baju tidur atau lengan pendek
aurat harus jaga dimana-mana..dibazar juga tidak dikecualikan..
biar bersusah didunia asal tidak susah di akhirat sana..
dan telinga mata juga harus dipelihara..
jika dijaja sebuah cerita..usah didengar..
katakn saja. sesungguhnya aku berpuasa..


"banyak orang berpuasa..namun hanya menghasilkan lapar dan dahaga"
(H.R at thabrani)



"sesiapa yg tidak berniat puasa sebelum terbit fajar ..maka tidak ada puasa baginya.."
(H.R abu daud)


ini doa buat mereka yg masih lagi tidak tahu doa berbuka dan niat puasa
namun yg sudah tahu jangan lupa mengamalkannya..usah kerana terlalu lapar hilang satu pahala di bulan yg mulia..:)



selamat berpuasa dan selamat berjuang mendapat malam lailatul qadar..:)

menitis air mata ku kesedihan..
mengharap ramadhan mempertemukan..
sebuah malam dambaan insan..
semoga harapan menjadi kenyataan..
buat hamba yg menantikan..

*~islam itu indah senyum itu sunnah~*
*~mujahadah itu payah kerna syurga itu indah~* :)

Sunday, 15 July 2012

islamkan dirimu yg sudah islam


bissmillahirrahmanirrahimm..
atas nama allah aku memulakan sebuah tulisan utk dibaca..
dalam mencari redhonya aku berkata-kata..
moga rahmatnya aku bisa menyampaikan sebuah bicara..



islamkah kita wahai manusia?
islamkah kita melalui kata-kata..
sedangkan setiap masa..
mulut berbicara dusta..
bibir menghina saudara..
lidah menikam jiwa seagama..
yg lemah dicaci dihina..
yg miskin dibenci dikata..




islamkah kita wahai teman?
islamkah kita melalui pakaian ..
sedangkan berpakaian seharian...
tidak menutup aurat perempuan..
menunjukkan semua yg harus disembunyikan..
tidak menutup aurat mengikut ajaran..
mendedahkan lutut demi satu permainan..



islamkah kita wahai insan?
islamkah kita melalui fikiran?
sedangkan janji allah dilupakan..
rezeki allah dipersoalkan..
takdir allah disalahkan..
bukti kebesaran allah tidak difikirkan..
cinta allah disia-siakan..




islamkah kita wahai ummat muhammad?
islamkah kita saat mentaati suruhanNya..
sedangkan solat dilengah -lengahkan
kadang lalai hingga tidak menunaikan....
zakat tidak dipedulikan..
seolah tiada harta utk dikongsikan..
namun makanan dibuang tidak tertelan..
puasa ditinggalkan tanpa sebarang keuzuran..
alquran jauh sekali utk didengarkan..
malah merangkak utk menuturkan..




islamkah kita wahai khalifah dunia?
islamkah kita saat dilarang tuhan..
sedangkan bercinta berpegangan tangan..
berkawan hingga berdua-duan..
ibu ayah di marah disakitkan..
suami tidak dihormat malah diaibkan..
istri dipukul tanpa belas kasihan..
anak-anak dibiar berbuat hal yg memalukan..




 islamkah kita wahai saudara?
islamkah kita saat berjiran..
sedangkan jiran dalam kesusahan dibiarkan..
malah tidak dipedulikan..
bertegur hanya ketika menyambut perayaan..
saat ditegur kesalahan kita mengherdik melukakan perasaan..
saat diambil berat kita malah mengatakan..
"jangan jaga tepi kain orang"




islamkah kita wahai kawan?
islamkah kita tika diamanahkan..
sedangkan saat ditugaskan mengambil kesempatan..
dikongsikan rahsia kita membocorkan..
diberi kuasa namun menyalalahgunakan..
istri disisi tidak diajar ilmu keagamaan..
membiar dia melakukan kesalahan..
tidak menutup aurat tidak dikisahkan..
malah menggalakkan..




islamkah dirimu?
adakah sekadar islam dinama atau di kad pengenalan?
islamkanlah dirimu yg sudah islam..
dengan mengikut sunnah dan alquran..
islamkanlah dirimu yg sudah islam..
dengan mengamalkan islam yg sebenar..
islamkanlah dirimu yg sudah islam..
dengan mentaati suruhan dan menjauh dari larangan tuhan..
islamkanlah dirimu duhai insan..









*~islam itu indah senyum itu sunnah~*
*~mujahadah itu payah kerna syurga itu indah~* :)




Friday, 13 July 2012

aku manusia biasa


aku manusia biasa..
aku ingin kan harta dunia..
namun tidak ingin terpesona dengannya..
hingga membuat aku lalai dan terlupa..
terlupa tujuan utama aku dicipta..
iaitu beribadah kepadaNya..


aku manusia biasa..
aku ingin rupa yg sempurna..
namun tidak terfitnah oleh manusia..
hingga hidupku musnah kerana fitnah dunia..
juga aku tidak ingin dihasut bangga..
hingga aku terlupa siapa yg mencipta..


aku manusia biasa..
aku ingin bahagia didunia..
bahagia di samping manusia..
namun tidak ku mahu terlupa..
mengejar bahagia disana..
negeri akhirat yg kekal selamanya..



aku manusia biasa..
aku ingin dipanjangkan umur ku di dunia..
namun bukan umur dihabiskan utk ke neraka..
aku ingin umurku didunia yg fana..
dihiasi dengan ibadah dan pencarian redhoNya..


aku manusia biasa..
aku menyukai pujian manusia..
namun tidak ingin terleka denganya..
aku ingin yg bisa memberiku kebaikan darinya..
pujian yg mencetuskan semangat dijiwa..
utk terus berjaya di dunia dan akhirat sana..



aku manusia biasa..
aku ingin kekuatan akal manusia..
kekuatan yg bisa melumpuhkan hujah manusia..
namun bukan yg bisa membuat ku binasa..
aku ingin mematahkan cakap mereka..
namun hanya aku gunakn utk berjuang demi agama..
agama islam yg aku cinta..



aku manusia biasa..
aku ingin ilmu yg penuh didada...
ilmu yg menjauhkan ku dari kejahilan manusia..
namun tidak pula ilmu yg membuat ku berbangga..
seterusnya mengecilkan manusia..
dan tidak pula aku terlupa mengamalkan ilmu yg ada..



aku manusia biasa..
aku ingin sebuah cinta..
yg bisa menenangkan jiwa dan raga..
yg bisa membuatku tersenyum bahagia..
namun tidak ingin aku terhanyut dengannya..
hingga aku terlupa utk bersyukur padaNya..
terlupa dia sang pemberi cinta..


ya allah redholah keatas aku yg hanya manusia biasa..
aku punya keinginan kerna aku manusia biasa..
namun ya allah..
jangan biar keinginan ku mengatasi rasa cintaku padamu..
amin ya rab amin ya rabbana..







*~islam itu indah senyum itu sunnah~*
*~mujahadah itu payah  kerna syurga itu indah~*


Monday, 9 July 2012

dakwah yg menambah dosa


dakwah yg menambah dosa..ade ke?hmmmm

 bismillahirrahmanirrahim..

dakwah adalah sunnah.."sampaikanlah dariku walau pun satu ayat"
(hadis riwayat bukhari)
ya memang sunnah..dan pahalanya amat sangat dan sungguh besar..
haa nak cakap besarnye pahala tu..^_^
tapi caranya haruslah bertepatan dengan syariat..
dakwah yg menambah dosa tu macam mane ye??
contohnya dakwah di facebook yg memaparkan gambar wanita yg tidak menutup aurat..
kononnya tujuannya adalah utk menegur mereka yg tidak menutup aurat dan kesalahan-kesalahan semasa menutup aurat.

"jangan pakai baju ketat" " tudung mesti menutupi dada"

sedangkan disitu memaparkan gambar gadis yg tidak menutupi dada dan berpakaian ketat..
siap edit letak anak panah ini tidak boleh dalam islam..
hurmm sedangkan apa yg sedang dibuat juga tidak dibenarkan..
dengan menutup  mata gadis tu pon tidak ada membawa sebarang perbezaan pon..
aurat dia masih lagi terlihat disitu..
apa yg tidak boleh dilihat diluar tidak boleh juga dilihat di dalam gambar..
tetap berdosa..
 dan yg sharekan kepade org lain pon akan dapat share dosa menyebarkan aurat gadis tersebut..



hurmm ok..mungkin anda akan cakap
" niat dia baik"..
tapi sahabat semua..
niat tidak menghalalkan cara..
contoh berjudi untuk bersedeqah..
itu tidak boleh disissi islam..
banyak lagi cara lain yg kita bole guna..
bubuh la gamba kartun..atau patung..
ingat allah akan buka aib kita jika kita membuka aib orang lain..
dan allah itu menepati janji..
"siapa yg menutup aib seorang muslim..
allah akan tutup aib dia didunia dan akhirat"
( hadis riwayat muslim)
contoh dakwah yg betul x perlu guna gambar gadis sebenar pon :)


mungkin juga ada orang kata padan la muka budak tu masa buat tak tau malu..
anda siapa utk menghakimi dia?
ya dia memang salah..
tapi harus kita ingat kita tidak patut judge masa silam orang..
dan hari ini akn menjadi masa silam utk hari esok..
mungkin dia akn lebih baik dari kita pada hari esok..
tugas kita hanyalah dengan menegur..
tapi...dengan niat dan cara yg betul..
bercakap dengan dia..
bukan dengan mengambil gambarnya tanpa izin dan share kepade semua orang..

"kubur lain-lain"jika anda terkena kata-kata yg menusuk kalbu ini..
maka sabarlah..berdakwah memang penuh cabaran..:)
cuba lagi dan lagi..jangan pernah jemu berdakwah..
sesuatu yg keras tidak boleh dibalas dengan keras..
nanti akan patah..insyallah dengan berkat usaha kita..
allah bukakan hatinya..:)
dan waktu itu andalah manusia yg paling beruntung..:)

"hurmmm dia ni comfirm masuk neraka"
janganlah kita jadi masyarakat yg menentukan siapa masuk neraka..
syurga atau neraka seseorang itu allah yg tentukan..
atas rahmatNya kita ke syurga..bukan kerna amal yg kita lakukan..
namun jangan pula
"oo masuk kerna rahmat jadi utk apa beramal"
kita beramal tanda kita cintakan allah dan mensyukuri nikmatnya..
dan allah adalah sebaik-baik cinta yg ada..

dan kesan dari kita yg tersalah cara dakwah
andai satu hari gadis tersebut telah berubah..
dan dia tidak pernah tahu pon yg anda telah edit atau share gambarnya..
gadis tersebut login fb tiba-tiba terpampang gambar waktu dia masih jahil..
menitislah air mata seorang gadis yg telah bertaubat..
saat itu tidak ada lagi yg boleh menghentikan gambar itu dari terus tersebar..
"telajak perahu masih boleh diundur lagi,telajak share tidak boleh ditarik lagi.."
haa pepatah baru dalam bahasa melayu tu..sila amik note..:p

so..sahabat semua sebelum kita ingin dakwah pastikan caranya betul..
dan sebelum kita share..fikir betul-betul..

cubaku menyahut seruan allah yg esa..
dengan mengamalkan sunnah kekasihnya..
namun kadangkala kerna terlalu teruja..
aku tersalah menuju jalannya..
kini telah aku sedari titah yg sebenarnya..
ampunkan kami ya allah tuhan pencipta..
terimalah taubat kami yg tersasar mencari cinta..
amin ya rabb amin ya rabbana.:'(






*~ islam itu indah..senyum itu sunnah~*
*~mujahadah itu payah..kerna syurga itu indah~* :)

Monday, 2 July 2012

cermin diri seorang hamba




manusia berlegar diperhati..
diteliti setiap tingkah insani..
setiap keburukan terzahir di mata hati..
dia dicaci di dalam hati..
dia dibenci tanpa dikenali..


kelemahan manusia lain sering diungkapi..
sedang cermin diri tidak pernah diperhati..
kerna terlalu asyik menghakimi keburukan insani..


diri terasa begitu sempurna..
kerna tidak melakukan keburukan sedemikian rupa..
namun tidak sedar diri sedang dibuai dosa..
menghakimi dan mengata..
adakah itu bukan kelemahanmu jua?


lalu mengapa dibiar sahaja..
lalu mengapa melihat sahaja.?.
lalu mengapa menghakimi dia..?
lala mengapa mengata dia..?
lalu mengapa tidak dekati dia..?



ohh diri lihatlah pada cermin diri seorang hamba..
dirimu juga tidak sempurna..
mengapa asyik teruja melihat dunia..
mengapa diperkata lemahnya manusia..
mengapa dicari buruknya jiwa manusia..



jangan biar gelapnya kabus terus menutup cerminmu..
hingga tidak bisa menilai dirimu..
kau juga banyak keburukan..
kau juga banyak kelemahan..
kau juga berbuat kesalahan..


usahlah hanya membenci buruknya dia..
tanpa kau mengusahakn apa-apa..
usahlah hanya membenci salahnya dia..
namun kau juga tidak kurang beza..


gilaplah cerminmu agar bisa terus bermuhasabah..
jangan biar ditutup gelapnya kabus pemusnah..
lihtlah disitu berapa calar yg telah ada..
lihatlah disitu berapa noda yg telah ada..
lihatlah disitu berapa dosa yg telah ada..
lihatlah disitu betapa buruknya jiwa..
lihatlah disitu betapa hitamnya sukma..
lihatlah...lihatlah..





tangisilah cermin dirimu..
calarnya tidak terkira..
kaburnya tidak terkata..
sedarilah gelap hatimu..
hitam tidak bercahaya..
kusam tidak berwarna..



oh manusia..cerminlah dirimu sebagai hamba..
muhasabahlah dari pantulannya..
usah hanya diperhati lemah saudara seagama..
telitilah dirimu jua..
selidikilah hatimu jua..
agar diri tidak terlena..
melayar bahtera menuju negara yg kekal selamanya..





*~islam itu indah senyum itu sunnah~*
*~mujahadah itu payah kerna syurga itu indah~* :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...